Den näst största sökmotorn i världen efter Google är kinesiska Baidu med 145 miljoner unika besökare i juni, enligt ComScore. I Kina har Baidu 76 procent av marknaden vilket kan jämföras med Googles 19,8 procent. Vill man synas i Kina är det Baidu som gäller.

Enklaste sättet att synas i Baidu är att köpa sponsrade länkar. Tidigare var det enda sättet att synas, men det organiska sökresultatet har blivit viktigare efter Baidus byte av plattform i våras.

Det går att sätta upp ett eget konto liknande Google Adwords hos Baidu, men det kräver kunskaper i kinesiska. Utan kunskaper i kinesiska är det bättre att anlita en kinesisk byrå som hjälper till med er närvaro på Baidu.

Om din hemsida är optimerad mot Google ska den klara sig bra i Baidu, enligt Search Engine Land. Men Baidus algoritm är inte lika avancerad som Google och Baidu lägger inte lika stor vikt på länkar som Google.

Unika rankingfaktorer för Baidu:

  • Sidan måste vara på kinesiska. Förenklad kinesiska är det som gäller i Kina. Därför är det viktig att ha rätt språktaggar på sajten.
  • Det är mycket bättre om sajten ligger hos kinesiska webbhotell och har en .cn-domän.
  • Ha det viktigaste innehållet högt upp på sidan. Baidus sökarmar klarar ofta inte mer än den översta delen av en hemsida.
  • Baidu klarar inte av att indexera Flashsajter.
  • Share