Sociala medier förändrar hur ett företag kan presenteras på webben
En av de mest spännande trenderna på webben är att allt fler företag och organisationer vågar att skicka bort besökarna till andra sajter och tjänster. Bloggare och e-handlare visar vägen genom att lägga lupp feta YouTube-videos eller widgets för Facebook, Twitter och Flickr väl synliga på förstasidan. E-handlare och resesajter kopplar i hop sig med auktionssajter som Tradera för att sälja överskott utan att förstöra prisbilden i den egna butiken.

Björn Alberts skriver intressant och överskådligt om den distribuerade webben.

Det är inte så länge sedan ledande mediesajter vägrade att länka till källor och företag av rädsla för att tappa besökaren. Precis som man skulle kunna hålla fast en besökare för evigt.

Framsynta webbmasters länkar för fullt till sajter och tjänster för att de vill att besökaren ska uppleva sajten som nyttig och användbar. Och vilka sajter kan konkurrera med Facebook eller Twitter? Tänk på att världens mest framgångsrika internetföretag, Google, har som affärsidé att skicka iväg besökarna till andra sajter. Det gör de så framgångsrikt att de är en av världens absolut mest besökta sajter.

För några år sedan kunde företag på fullt allvar diskutera att starta ett eget forum eller community för sina besökare. Idag vet vi hur oerhört svårt det är att starta ett community och hur snabbt ett populärt community som Lunarstorm kan dö sotdöden. Nej, då är det bättre att länka till Facebook, Twitter, Flickr, Tradera, YouTube eller Linkedin. När nya tjänster tar över är det bara att länka om.

Sources:

Share