Fem procent av börsbolagen på Stockholmsbörsen har problem med sitt varumärke hos Google. När Christian Rudolf på bloggen Disruptive.nu ägnade några nätter att googla börsföretagsnamn upptäckte han att 11 av 250 börsbolag hade negativa artiklar om företaget på deras första resultatsida hos Google. Undersökningen är imponerande, men slutsatsen att det skulle vara ett stort problem att det dyker upp negativa artiklar om bolag när man googlar dem håller jag inte med om.

Idag har alla möjlighet att seriöst kritisera ett företag och ganska enkelt dyka upp i sökresultatet om man söker på företagsnamnet. Sedan finns det alltid rättshaverister som tar heder och ära av folk för att de på något sätt har irriterat dem. Jag har vid flera tillfällen kritiserat större och mindre företag på min blogg Uppkopplat. Ofta har jag fått mycket besökare till dessa inlägg. Det händer tom att folk ringer upp för att diskutera bolag som de själva har drabbats av.

Att skojare eller dåliga företag lyfts fram är knappast ett problem. Att seriösa företag kritiseras för saker de gjort är en omistlig del av vår demokrati. Oseriösa näthaverister som angriper allt och alla tror jag de flesta människor kan nosa sig till. Jag vet att ett seriöst företag inte står och faller med negativa träffar i Google.

Men denna nya värld understryker behovet av att vi tar hand om våra kunder på bästa sätt samt verkligen hanterar problem som uppstår i alla företag. Sedan kan nog flera företag peta bort några kritiska träffar i sökresultatet genom att helt enkelt öka sin närvaro på internet. Har företaget en väl optimerad webbsajt, en blogg på egen subdomän, en sida hon pressrum på MyNewsdesk, en Facebooksida, ett Twitterkonto och några positiva artiklar i vanliga medier som länkar upp så finns det inte så mycket utrymme för negativa artiklar på första resultatsidan hos Google.

Men glöm inte att inget företag äger sitt varumärke. Det kan vi tacka de sociala medierna för.

Share