Google har ännu en gång presenterat en fantastisk kvartalsrapport. Google ökade intäkterna med 23 procent under Q3 2010. Trots att det mesta kom från sök är strategin att banners, mobilannonsering och TV som ska göda tillväxten för världens största mediebolag de närmaste åren.

Man kan säga mycket om sök, men du bygger inte varumärken med små textannonser i kanten av en resultatlista. Det är i ljuset av detta som vi ska se på Googles satsning på bannerannonsering och Google TV. Google vill ha hela annonskakan. Google vill ha del av tv-miljarderna.

Google nöjer sig inte längre med att kontrollera alla våra sökningar. Med Google TV, som lanseras just nu i USA och i Sverige nästa år, ska den lukrativa tv-reklamen fångas in. Google TV kopplar ihop söktjänsten med teven med hjälp av en mindre tv-box. När mängden tv-innehåll börjar närma sig det oändliga ska sök hjälpa tittaren att hitta rätt.

Ännu finns ingen färdig annonslösning för Google TV, men den kommer garanterat. När Google lanserade sin sökmotor för över ett decennium sedan fanns inte några sponsrade länkar som skulle stå för intäkterna – bara en vilja att bygga den bästa sökmotorn på marknaden.
Jag är inte säker på att Google kommer att erövra tv-marknaden med sökteknik. Här finns det för många tunga aktörer på plats. Och tv-reklamen spolar jag redan elegant förbi med min hårddiskvideo.

Share