Det ropas Twitter, Facebook, Pinterest och mobil marknadsföring. Och marknadsförarna öppnar plånboken eftersom ingen vågar missa det nya. Samtidigt vet vi att ROI på mejlutskick är betydligt högre än hos exempelvis Facebook.

Är det inte dags att ge mejlutskicken en ny vår? Det finns flera strategier att ta till för att lyfta gamla trötta och rutinmässiga mejlutskick. E-handlaren Dan Nilsson med butiken Roliga Prylar  har valt den roligaste strategin. Dan Nilsson är rolig och det präglar hans nyhetsbrev.  Först humor, säljet kommer i andra hand. (/)  Jajjas eget nyhetsbrev har fokuserat på att hitta veckans intressantaste nyheter för målgruppen och säljet finns bara som banners.

Det är värt att lägga resurser på sitt nyhetsbrev. Det viktigaste är innehållet i nyhetsbrevet och att mottagarna förstår att du bryr dig om. Ta med dig lite av attityden från en välskött Facebook-sida.

Innehållet är alltid det viktigaste i alla typer av utskick, men det går att öka effekten genom att exempelvis segmentera mottagarna efter intresse, engagemang, ålder, geografi och så vidare. Hellre färre utskick som är bättre anpassade efter mottagaren än många utskick med samma innehåll till alla kunder.

Att testa olika typer av innehåll, ämnesrader och bilder är också nödvändigt för att förbättra dina utskick. E-posten är den digitala kanal där du kan mäta allt ner på individnivå – utnyttja det.

Tänk på att en stor andel av mottagarna kommer att ta beslutet som att läsa eller radera ditt utskick från en mobil. Här blir exakt rätt budskap och ton ännu viktigare än för mejl som läses på en vanlig skärm.

E-post är inte särskilt sexigt, men det är e-posten som kommer att sätta mat på bordet. Sluta behandla e-posten som den trista kusinen från landet.

Share