Kopplingen mellan fysiska platser och användarnas sociala graf växer sig starkare. Förutom att checka in med Facebook eller Foursquare kan alla ange geografisk position i sina vanliga statusuppdatering på Facebook, mikrobloggtjänsten Twitter eller tagga bilder på fotocommunityn Flickr.

Allt fler checkar in på Facebook Platser med sina mobiler för att visa sina vänner att de är i närheten. Många vill visa när de ska ut och resa eller besöker en fin restaurang. Samtidigt går det att hitta miljardföretag som tex IKEA i Barkaby som inte tagit kontroll över sin platsprofil på Facebook trots att över 20 000 kunder checkat in där i skrivande stund.

Ute på Facebook finns det tusentals platser, lokaler, restauranger och gymnastiksalar som innehavarna inte känner till. Det går att hitta hotell där tusentals har checkat in på Facebook Platser men där den sparsmakade informationen om platsen kommer från den första gästen som checkade in på platsen. Många företag har skaffat sig en Facebooksida men de har missat att ta kontroll över sin plats på Facebook.

Facebook är med sina fem miljoner användare i Sverige och 845 miljoner användare i världen för stort för att ignoreras. Facebook har 425 miljoner användare som loggar in på tjänsten via sin mobil. Och med mobilen blir kopplingen mellan socialt och lokalt självklar. I princip alla mobiltelefoner som kostar över 1000 kronor har 3g-uppkoppling och inbyggd gps idag. Därför kan de flesta också checka in på Facebook Platser.

Om du förestår en station, hotell, restaurang, affär eller idrottsarena. Är det dags att vakna ur törnrosasömnen och undersöka vad dina kunder gör med ditt varumärke. Finns du inom dessa näringar är det nog lika bra att se vad kunderna hittar på med andra checkintjänster som Foursquare och Google Latitude och glöm inte att ha roligt när du möter kunderna på deras villkor.

Share